Ako jediná slovenská organizácia sme súčasťou European Dance Development Network
15. februára 2024Kultúra nie je nebezpečná!
29. apríla 2024Ako jediná slovenská organizácia sme súčasťou European Dance Development Network
15. februára 2024Kultúra nie je nebezpečná!
29. apríla 2024Škola diváka: Korene a vetvy
Slová "divák" a "spectator" majú hlboké korene. Ich dualistická povaha zahŕňa pasívne (alebo aktívne?) pozorovanie, ale aj očakávanie, predstavivosť a zvedavosť. Vo svete umenia je úloha diváka viac než len prijímanie; je to tvorivý akt.
Trochu etymológie
Aké korene má slovo DIVÁCTVO? Dívať sa, diviť sa, divný div?
Sú to aktívne alebo pasívne činnosti?
A čo slovo SPECTATOR? expectare (očakávať), spectare (pozorovať).
Pozorovanie aj očakávanie sa dajú trénovať a vycibriť. Postupným uvedomovaním si svojej úlohy ako diváka / diváčky, premýšľaním o svojom vnímaní, pocitoch a o pozorovanom diele si dokážeme vycvičiť svoje divácke oko a myseľ. A to je pre súčasné umenie dôležité a kľúčové.
Aká je úloha diváctva?
Diváci, rovnako ako umelci, majú moc nad tým, ako vnímajú a chápu umenie. Ich schopnosť vytvoriť vlastnú báseň z každého zážitku prináša hĺbku a bohatstvo do umenia. Ich participácia je mostom medzi svetom na pódiu a svetom v hľadisku.
Trochu histórie
História diváka sa líši podľa kultúry a obdobia. Od starovekých gréckych divadelných hier, kde boli diváci aktívnymi účastníkmi, až po moderné interaktívne formáty predstavení, úloha diváka sa neustále mení. Je to pohyb medzi pasívnym pozorovaním a aktívnym zapojením, medzi zdanlivou vzdialenosťou a intenzívnym zážitkom.
Starogrécke drámy sú na maľbách zobrazené s divákmi, ktorí kráčajú, stoja, mávajú rukami, čo naznačuje veľmi aktívne a angažované publikum.
Počas alžbetínskej éry divadla mali diváci veľmi aktívnu úlohu v hre, keďže ich reakcie a komentáre boli vyhrotené a publikum sa veľmi vášnivo zapájalo do príbehov, podporovalo svojich hrdinov a opovrhovalo zloduchmi.
Pokiaľ ide o tanec, kodifikácia baletu a neskôr rôznych štýlov moderného tanca odsunula publikum do oveľa pasívnejšej úlohy a vzdialenosť medzi divákmi a dielom sa zväčšila. Reakcie publika už neboli vítané a prevládala frontalita.
Súčasná doba vrátila tvorcov k hľadaniu interakcie s divákom a môžeme vidieť čoraz viac interaktívnych formátov predstavení, rôzne prístupy k tomu, aká môže byť úloha diváka, a posun v potrebe participatívnejšej účasti publika.
Profil diváctva
Rôzne typy divákov majú rôzne motivácie a očakávania. Od analytických pozorovateľov po emocionálnych sprievodcov, každý z nich prispieva k pestrosti umenia. Ich rôznorodosť a adaptabilita robia z každého predstavenia jedinečný zážitok.
Diváci môžu mať mnoho motivácií a tvárí, dnes môžu byť jedni a zajtra druhí.
Pod jedným profilom sa môžu skrývať stovky nuáns, ale je možné vytvoriť kategórie na lepšiu analýzu /pochopenie našich reakcií na umelecký akt.
Rôzne typy divákov:
- Analytický: Kritický, analytický, orientovaný na detail, zvedavý, otvorený, vynaliezavý, skeptický, kreatívny, znalý.
- Emocionálny: Subjektívny, reaktívny, intuitívny, empatický.
- Racionálny: Imaginatívny, logický, racionálny, vynaliezavý, znalý.
- Kritický: Argumentačný, analytický, hĺbavý, reflexívny, posudzujúci.
- Politický: Zodpovedný, angažovaný, zainteresovaný, reaktívny, reflexívny.
- Emancipovaný / Zbehlý: Aktívny, vnímavý, prispôsobivý, znalý.
Nezabudnite, že rôznym typom diváka môžete byť nie len v čase, ale dokonca aj počas jedného predstavenia. Pozorujte svoje reakcie, a to vám pomôže lepšie pochopiť svoje vnímanie umeleckého diela.